lördag 8 december 2018

Utdelningshöjare

Det finns väldigt många olika strategier när det kommer till aktieinvesteringar. Jag har baserat min portfölj på utdelningsaktier, och en viktig faktor för mig är att utdelningen höjs från år till år. Lönsamhetsmässigt är det bättre på sikt att investera i aktier som regelbundet höjer sin utdelning, än att investera i dem som har en mycket hög direktavkastning. Jag försöker att ha bolag som har en direktavkastning på över 3%, men om man låser sig alltför fast vid detta, så missar man stabila bolag med en bra tillväxt. 

Att bara stirra sig blind på en procentuellt hög direktavkastning är en riskabel strategi. Utdelningarna avspeglar kassaflödet i bolaget och om intjäningsförmågan och lönsamheten inte är stabil, är risken stor att utdelningen nedjusteras med tiden. De bolag som år ut och år in lyckas prestera en bra utdelningstillväxt är helt enkelt bra bolag!

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Castellum
Fastighetsbolaget Castellum har höjt sin utdelning varje år sedan börsnoteringen 1997. Castellum har fokus på att äga fastigheter och tjäna pengar på hyran. Det är ett stabilt bolag som har ökat vinsten varje år och jag tror de kommer kunna fortsätta leverera en god avkastning. 

Hufvudstaden
Ett annat mycket stabilt bolag är fastighetsbolaget Hufvudstaden, som äger fastigheter på mycket attraktiva adresser. Bolaget har en nettobelåningsgrad på sina fastigheter på ca 15% (2017), vilket är unikt för ett börsnoterat fastighetsbolag. Hufvudstaden har höjt utdelningen i över 20 år i sträck. Hufvudstaden är ett exempel på ett bolag som har en direktavkastning på under 3 % (2.58%), men som trots detta är ett mycket stabilt och bra bolag. 

Investor
Även Investor har en mycket bra utdelningshistorik, även om de har enstaka år med bibehållen eller sänkt utdelning. De senaste 10 åren har Investors direktavkastning legat mellan 3-5 %. Investor är mitt största innehav och utgör cirka 20% av min portfölj, vilket såklart avspeglar att jag tror på bolaget på lång sikt. 
 Image courtesy of bluebay at FreeDigitalPhotos.net

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar